Πέμπτη, Ιουλίου 21, 2011

Χρυσοῦ Μετάλλιον Συλλόγου Παρνασσός



φιλολογικς Σύλλογος «Παρνασσός» τίμησε τν ερ Μον σωμάτων Πετράκη στὸ πρόσωπο το Καθηγουμένου ατς Πανοσιολογιωτάτου ρχιμανδρίτου π.ακώβου Μπιζαούρτη στὴν αθουσα τελετν τοῦ Συλλόγου, τν Πέμπτη 24 Μαρτίου 2005.
κδήλωση γινε στὰ πλαίσια το ορτασμο γιὰ τν θνικ πέτειο τς 25ης Μαρτίου.
Μετ τν προσφώνηση το προέδρου, Καθηγητο κ.ωάννη Μαρκαντώνη, κολούθησε πονομ το χρυσο Μεταλλίου γιὰ τν προσφορ τς ερς Μονς στὰ γράμματα κα τν κκλησία κατ τ διάρκεια το γνα τοῦ 1821, κα ντιφώνηση το Καθηγουμένου τς ερς Μονς, ποία χει ς ξς:

«Εχαριστ θερμ κα κ βάθους καρδίας τν σπουδαο πνευματικ νθρωπο κα χριστιαν Πρόεδρο Καθηγητ κ.ωάννη Μαρκαντώνη κα τ γκριτα μέλη το Διοικητικο Συμβουλίου το Φιλολογικο Συλλόγου «Παρνασσός», γιὰ τν ξαιρετικ τιμή, πο προσδίδουν πόψε, παραμον τς μεγάλης πετείου τς θνικς μας Παλιγγενεσίας, στὴν ερά μας Μονή, μ τν κ μέρους το Συλλόγου βράβευσή της.

Θερμς πίσης εναι ο εχαριστίες μας κα πρς λους σους παρευρίσκεσθε ατν δῶ τν ρα μαζί μας κα συναγάλλεσθε γιὰ τ γεγονς ατό, καὶ ποὺ μ τν συμμετοχή σας προσυπογράφετε τν πράξη το στορικο ατο Συλλόγου, ποος π κατν σαράντα χρόνια, δη π τ τος 1865, ργάζεται διάκοπα κα συστηματικ γιὰ τν φωτισμ κα τν γνήσια πνευματικ καλλιέργεια το λαο μας, κα διαίτερα τς περιάκουστης πόλεως τν θηνν.

Δὲν θ᾿ ναφερθ στὴν π τριακόσια πενήντα περίπου χρόνια ποικίλη προσφορ τς ερς Μονς τν γίων σωμάτων Πετράκη πρς τος κατ καιρος κατοίκους τς πόλεώς μας, δεδομένου τι ατ πολλς φορς κα π λλα βήματα χει τονισθε π πολλος πιστήμονες κα εδικούς.

Σήμερα, λόγ τς φύσεως το Συλλόγου, πο πόψε μᾶς τιμ, θ περιορισθ ν᾿ναφερθ δι᾿λίγων μονάχα στὴν προσφορ τς ἱερᾶς Μονῆς στὰ γράμματα, πο εναι πολ μεγάλη, καὶ ποὺ π πολλος γνοεται.

Κατ᾿ ρχν νακαινιστς κα ς κ τούτου νεώτερος δρυτς τς ερς Μονς μας, στὰ 1672 , μακαρίᾳ τ μνήμῃ, ερομόναχος Παρθένιος Πετράκης, κατ κόσμον Πέτρος Παπασταμάτης, προερχόταν π μία κωμόπολη, πο εχε δη π τν 10ο αἰῶνα σπουδαία παιδευτικ παράδοση.

ρθε π τ Δημητσάνα, που λειτουργοσε περίφημη Σχολ τς Μονς Φιλοσόφου, ποία δη π τν ποχ το Νικηφόρου Φωκᾶ, εχε προσφέρει στὸ Γένος πλθος χι μόνο λαμπρν κληρικῶν, μ πιφανέστερο τν ερομάρτυρα κα θνομάρτυρα Γρηγόριο τὸν Ε´, λλ κα πλειάδα λόκληρη διδασκάλων, πωνύμων ἢ ἀφανν, ο ποοι, κυρίως στὰ σκοτειν χρόνια τς δουλείας σκόρπισαν τ φς τς γνώσεως σ πολλ μέρη τς τουρκοκρατούμενης Χώρας.

Μ τρες τρόπους πηρέτησε τ γράμματα κα τν παιδεία στοὺς τρισήμισυ ατος αἰῶνες ερ Μον σωμάτων Πετράκη:

α. Μ τν προσωπικ παιδεία γουμένων κα δελφν της,

β. Μ τν δρυση κα συντήρηση σχολείων κα

γ. Μ τν δωρεν παραχώρηση οκοπεδικν κτάσεων γιὰ τν νοικοδόμηση σχολείων κα βιβλιοθηκν. Εδικότερα:

Α. διος Παρθένιος Πετράκης ταν κα ατροφιλόσοφος, πργμα ποὺ σημαίνει τι δὲν προσέτρεχε μονάχα πρς θεραπεία τν σωματικν σθενειν, λλ παράλληλα πηρετοσε, τ δύσκολα κενα χρόνια, κα τν μεγάλη πόθεση τς Παιδείας στὴν πόλη τν θηνν, στὴν πόλη, ποὺ παλαιοτέρα ταν «κέντρον πάσης παιδεύσεως», λλὰ ποὺ π τ χρόνια τς φραγκοκρατίας, γιὰ νὰ θυμηθομε τν γιο πίσκοπο θηνν Μιχαλ τν κομινάτο Χωνιάτη, βρισκόταν σ πνευματικ μαρασμό.

«Οκν θήνας οκ θήνας που βλέπω,

Κόνιν δ λυπρν κα κενν μακαρίων.

Πο νν τ σεμνά, τλημονεστάτη πόλις;

λωλε σύμπαν τν θηνν κλέος,

Γνώρισμα δ᾿ατν οδ᾿ μυδρόν τις δῃ»...

Τ παράδειγμα το δρυτ Παρθενίου συνέχισαν κα ο διάδοχοί του, τσι, πο χει κα δῶ φαρμογ λόγος το Μ. θανασίου: «Τ ν ρεσι μοναστήρια ν σκηνα πεπληρωμέναι θείων χορν, ψαλλόντων, γρυπνούντων, φιλολογούντων, γαλλομένων τ τν μελλόντων λπίδι» -κα π᾿εκαιρίᾳ, ς σημειωθῆ, χάριν τν νεωτέρων, τι τος πρώτους αἰῶνες Μον Πετράκη βρισκόταν ξω π τν πόλη, στὴν παιθρο χώρα.

«Φιλόμουσος» χαρακτηρίζεται σ πατριαρχικ σιγίλλιο γούμενος Διονύσιος, ν μορφωμένοι ερομόναχοι προερχόμενοι π ατή, γιὰ ν᾿ναφερθομε μοναχ στοὺς κεκοιμημένους, ταν ο ωσφ Κωνσταντινίδης, γενόμενος πίσκοπος Γυθείου, Νικόδημος Σακελλαρίδης, γενόμενος πίσκοπος Θήρας κα εζεκιλ Στροῦμπος-Βελανιδιώτης, γενόμενος πίσκοπος Θεσσαλιώτιδος.

Β. Μοναδικ στὰ χρόνια τς δουλείας εναι μέριμνα τς Μονς γιὰ τ λειτουργία Σχολείων στὴν θήνα.

Στὰ τέλη το 18ου α. λειτούργησε στὸ Μοναστρι Σχολεο στοιχειώδους μορφώσεως.

Στὸ διάστημα τν τν 1806-1821 τ Μοναστρι συντηροσε τν περίφημη Σχολ Ντέκα. πως εναι γνωστό, τ 1750, μ δαπάνες 20.000 γροσίων το θηναίου μπόρου στ Βενετία ωάννη Ντέκα (+1761), π τς σημερινς δο Μητροπόλεως, μεταξ τν δν Εαγγελιστρίας κα Αόλου, δρύθηκε μώνυμη σχολ (Ντέκα), ποία μ διάφορα διαλείματα λειτούργησε ς τν παναστάση το 1821. Δυστυχς, ταν Ναπολέων κατέλαβε τν ταλία, ρπαξε κα τν χρηματικ περιουσία το Ντέκα, πο βρισκόταν κατατεθειμένη στὴν τράπεζα τς Βενετίας κα π τν ποία συνετηρετο Σχολή.

πως πληροφορούμεθα π «Γράμμα», «Περ συντηρήσεως τς Σχολς Ντέκα» τς 1ης Μαΐου 1806, πο πογράφει γούμενος τς Μονς μας Διονύσιος, πέντε ερομόναχοι, νας διάκονος, δέκα μοναχο κα ο δημογέροντες τς πόλεως, «πιβεβαιο» δ κα μητροπολίτης θηνν Γρηγόριος ὁ Γ´, γούμενος τς Μονς σωμάτων Διονύσιος Πετράκης «τν λληνικν Σχολν το μακαρίτου κα οιδίμου κείνου ωάννου Ντέκα [.....] θέλησε ν᾿ναλάβ ες τν αυτο πίσκεψιν, τουτέστιν πεφάσισε νὰ τν διακρατῇ κα νὰ τν συντηρ δίοις ατο ναλώμασιν ες παντα τν χρόνον ατός τε κα ο κείνου διάδοχοι». Παράλληλα μ τ ξοδα συντηρήσεως κα λειτουργίας τς Σχολς, τ Μοναστρι διέθετε κα λα τ ναγκαα γιὰ τν συντήρηση τν δώδεκα πτωχν θηναίων σπουδαστν της. βλέπε καί: http://synodikimoni.blogspot.gr/2011/09/blog-post_2281.html

Στὰ 1812, Διονύσιος, μαζ μ τος γουμένους τν Μονν Πεντέλης κα Καισαριανῆς, δρύει να εδος πιστημονικς Σχολς γιὰ τος νέους τν θηνν. Δύο χρόνια ργότερα τ 1814, γραφε περίφημος λληνικ φημερίδα τς Βιέννης «Λόγιος ρμς»: «Τ ν θήναις Μοναστήρια [Πετράκη καὶ Πεντέλης] σύστησαν τι κα φιλοσοφικν σχολεον, τν ποίων ο γούμενοι κα ο περ ατος ερομόναχοι, ασθανθέντες τ π τς φιλοσοφίας καλά, οκείᾳ προαιρέσει, πληρώνουσι τν τήσιον μισθν το φιλοσόφου διδασκάλου. Εθε νὰ μιμοντο τ καλν τοτο παράδειγμα κα λοι ο μέτεροι κκλησιαστικοί». «Καί, τ ληθείᾳ, τότε εδοκιμήσει τ Γένος, ταν ο ερες φιλοσοφήσωσιν ο οκεοι ερατεύσωσιν». Σχολ ατ λειτούργησε ς τ 1825, κα διδάσκαλοί της διετέλεσαν, νάμεσα στοὺς λλους, ερομόναχος Διονύσιος Πύῤῥος Θετταλς κα Γεώργιος Γεννάδιος.

Γ. ταν τ θνος πελευθερώθηκε κα προέκυψε νάγκη στεγάσεως εαγν κα κπαιδευτικν δρυμάτων, Μον Πετράκη ρθε μέσως «ατεπάγγελτος βοηθός». Μνημονεύουμε τ κπαιδευτικ δρύματα, πο χουν οκοδομηθε πάνω σ οκόπεδα, ποὺ προσέφερε τ Μοναστρι μας:

1. Τ 1842 κα τ 1856, συνολικ 8.816 τ. μέτρα παρ τν δ Βασιλίσσης Σοφίας, γιὰ τν παλαι ιζάρειο Σχολή.

2. Τ 1859, 5.871 μέτρα παρ τν δ Πανεπιστημίου, γιὰ τν καδημία θηνν.

3. Τ 1867, 2.850 μέτρα παρ τν δ Πατησίων, γιὰ τ Πολυτεχνεο.

4. Τ 1871, 1.000 μέτρα στὸ Μαροῦσι, γιὰ Δημοτικ Σχολεο.

5. Τ 1875, 667 μέτρα παρ τν δ Πανεπιστημίου, γιὰ τν θνικ Βιβλιοθήκη.

6. Τ 1876, 10 στρέμματα πίσω π τν «Εαγγελισμό», γιὰ τ Μαράσλειο Διδασκαλεο.

7. Τ 1881, οκόπεδο στὸ Μενίδι, γιὰ Δημοτικ Σχολεο.

8. Τ 1884, 6.145 μέτρα πίσω π τν «Εαγγελισμό», γιὰ τν γγλικ ρχαιολογικ Σχολή.

9. Τ 1884, 60 στρέμματα στὸ Γουδί, γιὰ ερατικ σχολ κα Οκοτροφεο, πο νομάσθηκε Γερμάνειο Θεολογικ Οκοτροφεο, π τ νομα το Μητροπολίτου θηνν Γερμανο Καλλιγᾶ. πειδ δὲν πῆρχαν χρήματα γιὰ τν ποπεράτωσή του, παρεχωρήθη προσωριν γιὰ γκατάσταση τς Σχολς Χωροφυλακς κα τελικς παρέμεινε σ ατήν. Μ τν ποζημείωση ποὺ δόθηκε, κτίσθηκε, μαζ μ λλα χρήματα ποὺ διέθεσε Μον τ 1927, λλο Θεολογικ Οκοτροφεο, ποὺ τὸ διεχειρίζετο «ποστολικ Διακονία». Σήμερα στεγάζεται σ ατ τ Μέγαρο τς Ἱ. Συνόδου, μετ τν μετεγκατάσταση το Οκοτροφείου τ 1969 σ λλο χρο τς Μονς, στὸ Μετόχι της «Ζωοδ.Πηγῆς», στὸν Καρέα.

10. Τ 1902, οκόπεδο στ Βάρη, γιὰ Δημοτικ Σχολεο. λλ κα τ κτίσμα γινε μ δαπάνες τς Μονς, γιὰ νὰ φοιτοῦν σὲ αὐτὸ τὰ παιδιὰ τῶν ἐργαζομένων στὰ ἐκεῖ κτήματα τῆς Μονῆς.

11. Τ 1922, 5.265 μέτρα στοὺς πρόποδες το Λυκαβηττοῦ, γιὰ τ Γεννάδιο Βιβλιοθήκη.

12. Τ 1924, 90 στρέμματα στ Βουλιαγμένη, γιὰ τ Ἐκκλησιαστικὸ ρφανοτροφεο κα τ Σχολεο, πο λειτούργησε μέσα σ᾿ατό.

π λα ατ νομίζω τι γίνεται σαφς τι ερ Μον σωμάτων Πετράκη, παράλληλα μ τ διαρκ, π᾿ ρχς μέχρι σήμερα, θρησκευτικ διακονία της πρς τν λα το Θεο, πετέλεσε, διαίτερα στὸ παρελθόν, πο τ κπαιδευτικ δρύματα στὴν πόλη μας ταν νύπαρκτα, κα να σημαντικ πνευματικ φάρο, ν στ διάρκεια το λευθέρου βίου δὲν φείσθη προσπαθειν, προκειμένου νὰ κάνει εκολότερο τ ργο τς κπαιδεύσεως τν λληνοπαίδων.

Ατ μς τος νεωτέρους μοναχούς της, μᾶς γεμίζει κα κανοποίηση κα εθύνες. Μᾶς πιβάλλει, παρ τὶς πολλές μας λλείψεις, παρ τ ἀνθρώπινα σφάλματά μας, νὰ προσπαθομε νὰ στεκόμαστε στὸ ψος τς ποστολς μας, νὰ μιμούμεθα τος παλαιος φιλοθέους, φιλοπάτριδες κα φιλοπροόδους Πατέρες, καί, τηρουμένων τν ναλογιν κα στὸ μέτρο το δυνατο, νὰ προσπαθομε νὰ δείχνουμε στοὺς καλοπροαίρετους συνανθρώπους μας, τι σχύει ατό, πο γράφει γιος ωάννης τς Κλίμακος: «Φς μν μοναχος γγελοι, φς δ κοσμικος μοναχικ πολιτεία».

Εχαριστ κα πάλι λους σας.

ρχιμ. άκωβος Μπιζαούρτης